A linképítés még mindig a legfontosabb?
John Mueller a Google munkatársa és SEO szakértője egy 2022. novemberi podcast beszélgetésben úgy fogalmazott, hogy elképzelése szerint a linkek szerepe idővel némileg csökkenni fog.
Ez a meglátás azért is fontos, mert a linkek szerepe hosszú ideig az egyik legfontosabb volt a természetes találatok rangsoroló tényezőit tekintve. Az alapvető elképzelés mely alapján a minőségi linkek majdhogy nem nélkülözhetetlenek voltak, helyes is volt, de ahogy a keresőoptimalizálás esetében korábban gyakran előfordult már, idővel itt is egyre jelentősebb visszaélések voltak tapasztalhatók, így ebben az esetben is várható volt a változtatás.
A gondolat, hogy egy adott témával kapcsolatos releváns, megbízható oldalra, más portálok gyakrabban hivatkoznak, szemben olyan oldalakkal, amelyek kevesebb értéket közvetítenek, magától adódónak tűnt, de ahogy a kulcsszavak manipulálásánál is megtörtént, úgy ebben az esetben is félő volt, hogy amint lehet, egyre többen próbálnak majd meg visszaélni vele. Természetesen az első körben ez nem bizonyult olyan könnyűnek, mint a korábbi módszer esetében, ahol weboldalak tulajdonosai és szerkesztői meghatározott szavakat és kifejezéseket tudatosan, megfelelő mennyiségben kezdtek el megjeleníttetni weboldalakon. Idővel azonban egyes weboldalak elkezdték árulni az oldalukon való, különböző formájú megjelenés lehetőségét, majd később már egy közepesebb méretű piac is létrejött, ahol közvetve is lehetett már linkeket vásárolni, illetve más oldalakon saját tartalmakat publikálni.
Várható volt, hogy a keresőmotoroknak, ismét finomhangolniuk kell algoritmusaikat, hogy ezt a módszert is kevésbé érje meg használni. A feladat persze nem volt és nem is lesz olyan egyszerű. Viszont a korábban alkalmazott, és a felhasználói élményt előtérbe helyező megközelítés még inkább fontosabbá fog válni. A linkek továbbra is úgy fognak működni, mint korábban (mint egy egy voks, amit az egyik oldal tesz le a másikra, és nyilván minél több voksot kap egy oldal annál jobb helyzetben lesz), de ezen linkek szerepe úgy tűnik az idő előrehaladtával csökkenni fog.
Semmiképpen nem mondanánk viszont azt, hogy amennyiben van lehetőségünk megjelenni egy másik weboldalon, akkor ne éljünk vele. Sőt, minél relevánsabb egy oldal, továbbra is annál hasznosabb ha ránk mutató hivatkozással jelenhetünk meg ott. Viszont fizetni linkekért, és tartalom megjelenítésért egyre kevésbé éri meg és úgy tűnik egyre kevesebb hozzáadott értéke lesz majd és ezért sem ajánljuk ezt a módszert.
2022 decemberben megjelent újabb Google frissítés (link spam update) ezt kifejezetten alátámasztja, hiszen a mesterséges intelligencia alapú rendszer a spam felderítés mellett azon oldalakat is igyekszik felderíteni, melyek linkeket vásároltak, illetve adtak el. Jól látható tehát, hogy a Google is mindent megtesz azért, hogy a nem természetes úton létrehozott linkek szerepét háttérbe szorítsa, és a különböző felhasználói szokásokon és élményeken alapuló jeleket vegye inkább alapul a rangsorolásnál. Ezért is érdemes továbbra is olyan egyedi, releváns és szakmai tartalmakat készíteni a jövőben, melyek a felhasználóknak készülnek és nem az algoritmusoknak.