Hirdetések esetében a legfontosabb szempont a megtérülés. Ha egy kampányból összességében kevesebb pénz folyik be, mint amennyit költöttek rá, akkor az nem kifizetődő. Ahhoz pedig, hogy egy-egy hirdetésből a lehető legtöbbet hozzuk ki, nagyon sok tényezőre kell figyeljünk. Előfordul azonban, hogy még egy olyan vállalkozásnak sem sikerül elérnie a céljait, melynek éves bevétele nettó 2 milliárd forint, és akik egy „profi” marketing ügynökséget bíztak meg a hirdetéskezeléssel.

Való igaz, persze, hogy ha gyors eredményeket szeretnénk, akkor elsősorban reklámra és hirdetésekre érdemes alapozni. Ahhoz azonban, hogy minél jobban megtérüljön egy hirdetés, már egyrészt a céloldalt is úgy kell kialakítani, hogy az megfeleljen a látogatók elvárásainak, másrészt a hirdetéseket is úgy kell elkészíteni, hogy azok amellett, hogy fel is keltsék az érdeklődést, meg is feleljenek a céloldalon található tartalomnak is. A Google Ads kampányainkban több minőségi mutató is rendelkezésünkre áll ezekkel kapcsolatban. A céloldallal kapcsolatos élmény és a hirdetés relevanciája is olyan tényezők melyek nem csak azzal kapcsolatban meghatározóak, hogy milyen arányban sikerül a látogatóból vásárlóra, megrendelőre illetve érdeklődőre szert tennünk, hanem a költségekkel és a látogatók számával kapcsolatban is. Minél több látogató lép vissza ugyanis a találati oldalra, ahol korábban a hirdetésünkre kattintott, annál inkább úgy érzékeli az algoritmus, hogy az érdeklődő nem találta meg azt amit keresett.

Ennek természetesen több oka is lehet:

-tartalom (nem azt kapta, amit várt)
-a szolgáltatás/termék ára nem az amire számított
-lassú oldalbetöltés miatt meg se várta az eredményt
-más technikai/tartalmi elemmel nem volt elégedett

Ha pedig azt érzékeli a Google Ads rendszere, hogy a céloldalunk gyakran nem felel meg a látogatóknak és azoknak ismét próbálkozniuk kell, hogy megtalálják az igényeiknek megfelelő találatot és választ, akkor egyrészt ritkábban, illetve hátrébb sorolva, valamint drágábban jelenik majd meg hirdetésünk, illetve többe kerül egy-egy kattintás. Ebből következően, adott költéssel kevesebb emberhez jutunk el, ezzel is nehezítve azt, hogy minél jobban megtérüljön a befektetés. Éppen ezért lényeges, hogy a hirdetésben megjelenő kulcsszavak és kifejezések mindenképpen legyenek megtalálhatóak a céloldalon is. A céloldal pedig valóban az az oldal legyen, ahol az érdeklődő megtalálja a választ a keresésére, problémájára. Ne kelljen az oldalon tovább navigálnia, hanem oda megérkezve, minél könnyebben találja meg azt, amit keres.  Ezért is éri meg egy gyorsan betöltődő és tartalmilag is releváns céloldal létrehozása. Ezzel ráadásul nem csak a Google Ads kampányok sikerességért teszünk, hanem keresőoptimalizálás szempontjából is jó alapokat fektethetünk le. Látható, hogy a sikeres Google Ads kampányok és a keresőoptimalizálás sok esetben kéz a kézben járnak. Ha a felsoroltak mellé hozzá vesszük még a felhasználói élményt, akkor máris sokat tettünk azért, hogy vállalkozásunkat megtalálják és jó eséllyel adjanak is neki egy esélyt.


Gyakori hiba még, hogy a rendelkezésre álló és releváns bővítményeket nem alkalmazzák. Ennek több oka is lehet, de érdemes minél többet felhasználni, hiszen egyrészt jobban kitűnhet a hirdetésünk a többi közül, másrészt olyan extra információkat is megadhatunk melyet máshol kevésbé optimális módon tehetnénk csak meg. Emellett többször előfordul, hogy a hirdetések a fiók létrehozása után elkészülnek, de utána legjobb esetben is csak a címsorokat, illetve a leírásokat aktualizálják és nem kerül minden felülvizsgálatra, holott vannak olyan bővítmények, melyek alkalmazása csak egy meghatározott idő után, és bizonyos feltételek teljesülése esetén áll rendelkezésre.


Érdekességként pedig a bevezetőben megemlített példát szeretném kicsit részletezni úgy, hogy sem a megrendelőt, sem a (magát prémium ügyfeleknek ajánló) marketing ügynökséget nem kívánom nevén nevezni. Az eset egy vállalatirányítási rendszer váltását követően történt, mikor is a megrendelő cég a webshop létrehozását és a marketing tevékenységet (google és facebook hirdetések) is egy budapesti ügynökségre bízta. A tevékenység egyes hibáira azonban csak akkor derült fény, amikor keresőoptimalizálás céljából megkezdtük a közös munkát. Már a kezdőoldal betöltése is körülbelül 20 másodpercet vett igénybe, de tartalmat tekintve is komoly hiányosságok voltak. Igaz írtak pár cikket a blogra, de azok olyan silány minőségben készültek, és csak a kulcsszavak felsorolására fókuszáltak, hogy tulajdonképpen semmi hasznát nem vette a cég, és még a forgalom szempontjából legfontosabb termékkör esetében is csak a 20. hely környékén voltak megtalálhatók a találati listában. Annak ellenére, hogy a cég csak ebből a termékcsoportból évente kb. nettó 160 millió forintért értékesített. Mondhatnánk, hogy nem is lenne ez akkora baj, hiszen a megrendelő a hirdetésekért fizetett az ügynökségnek, és nem a keresőoptimalizálásért, viszont ahogy a bejegyzésben rámutattunk a technikai és tartalmi hibák a hirdetések minőségi mutatóiban is megmutatkoznak, és erről az ügynökség is tisztában kellett, hogy legyen és annak ellenére sem oldották meg, hogy a webáruházat is ők üzemeltették. Valószínűleg ez az oka annak is, hogy még csak nem is jelezték a megrendelőnek, hogy mit lenne érdemes optimalizálni, a jobb megtérülés érdekében..


Az együttműködésünk megkezdése és a hibák kiküszöbölése után viszont rövid időn belül egyrészt természetes találatok tekintetében sikerült az első oldal első felére kalauzolni az oldalt, másrészt a hirdetések minőségi mutatói is javultak, hiszen sikerült relevánsabb céloldalakat létrehozni, jobb felhasználói élménnyel.