Kezdetek
Gyakran felmerülő kérdés, hogy mivel érdemes kezdeni, mi a kifizetődőbb, mi hoz jobb megtérülést hosszú távon. Hirdetések, közösségi média, keresőoptimalizálás?
Akár egy teljesen új webshopról, vagy szolgáltatásokat illetve termékeket nyújtó weboldalról van szó az elindulás az egyik, ha nem a legnehezebb. Információk szerint az új vállalkozások 80%a bukik el az első két évben. Nyilván ennek nagyon sok oka van, de az egyik legnagyobb kezdeti kihívás minden bizonnyal az, hogy a potenciális érdeklődők akikkel idővel, vásárlók és ügyfelek lehetnek rátaláljanak a vállalkozásunkra. Lehet ugyanis a miénk a világ legjobb terméke, ha senki sem talál rá, akkor nehéz lesz értékesíteni azt. (Persze az is igaz, hogy hiába találnak rá egy oldalra sokan, ha az ott talált dolgok csalódást okoznak..)
Több lehetőség is van, ha gyorsan szeretnénk elérni azt, hogy láthatóvá váljunk. Fontos azonban, a tervezés. Egyrészt az, hogy mekkora forrással terveztünk, de emellett az is, hogy pontos képek alakítsunk ki a közönségünket és a versenytársainkat illetően, valamint szolgáltatásunk, termékünkkel kapcsolatban is tisztán kell látnunk. Egy horgász webshop esetében például hiába van Magyarországon több, mint 800 ezer regisztrált horgász, jelen pillanatban olyan jelentős az őket kiszolgáló webáruházak száma, hogy kizárólag keresőoptimalizálásra építve, jelentősen megnehezítenénk a dolgunkat. A közép és hosszútávú tervezés szempontjából nélkülözhetetlen, hogy keresőoptimalizálással is foglalkozzunk, és az alapokat mindenképpen érdemes és hatékony is már a kezdetkor lefektetni, ahhoz, hogy gyökeret is verjünk egy ilyen esetben mindenképpen el kell érni, hogy rövid időn belül is ránk találjanak.
Milyen lehetőségek vannak rövid távra?
Olyan esetben, ahol a célközönség, valamint a konkurencia száma is meglehetősen nagy, ott érdemes lehet a közösségi médiában is megjelenni és jelentősebb aktivitással követőtáborra szert tenni már az elején. Másik fontos lehetőség, amit ilyen esetben nem szabad kihagyni, az a céltudatosan keresők táborának a figyelme hirdetések által. Hiszen aki keres, az szeretne megoldást is találni. Ha nekünk pedig van megoldásunk, akkor arra érdemes felhívni a figyelmet. A legtöbben és a legtudatosabban továbbra is Google Keresőjét használják nap mint nap. Bár a hirdetések egyre többe kerülnek, azonban egyrészt az említett feltételek esetén így érhetjük el a legrövidebb időn belül a lehetséges megrendelőket, másrészt az idők folyamán a találati oldalon egyre nagyobb felületen jelennek meg a hirdetések, és tovább tart eljutni a természetes találatokig.
Két dolgot azonban fontos kihangsúlyozni. A fent említett jellemzőktől eltérő esetekben, azaz olyan termék vagy szolgáltatás esetében, ahol viszonylag kis számú versenytárs van csak, illetve ha az adott kulcsszóra viszonylag nagy mennyiségű keresés érkezik és kevés releváns találat van, akkor érdemesebb az erőforrásokat máshogy csoportosítani, és már a kezdetektől kevesebbet fordítani a hirdetésekre. Másrészt azért sem szabad csak és kizárólag a hirdetésekre hagyatkozni, mert egyre jelentősebb azok száma, akik vagy hirdetésblokkolót használnak és ilyen esetben el sem jut hozzájuk az adott hirdetés, továbbá egyre jelentősebb azoknak a tábora is, akik tudatosan figyelmen kívül hagyják a hirdetéseket, mondván azokat bárki, akár eredmények nélkül is képes megfizetni, viszont a természetes találatokhoz már korábban megszerzett munka, tapasztalat és eredmény is szükséges.
Összegzés és Konklúzió
Nem szabad csak egy részre, egy lehetőségre összpontosítani. Sem a figyelmet sem az erőforrásokat. Viszont ami jobban beválik oda érdemes átcsoportosítani is. Idővel pedig nem csak ellenőrizni kell, hanem ismét tesztelni. Mindent kicsiben érdemes először kipróbálni, és a jobban beváló dolgokra többet fordítani, a kevésbé megtérülőktől pedig elvonni. Azonban az idők változnak, új dolgok jelennek meg, új platformok, kampánytípusok és új rangsoroló tényezők is. Nincsenek végtelen erőforrások, így a meglévőket kell minél jobban felhasználni, és optimalizálni. Amennyiben szeretné, hogy több év tapasztalattal és sikerrel a hátunk mögött segítsünk Önnek is, úgy keressen minket bizalommal.